Algunes
reflexions a partir de la lectures de EscrituraHipermedia i Lectoautores, d’Isidro Moreno, i de Las nuevas fronteres de la literatura: la narrativa electrónica, de
Domingo Sanchez-
Acabem
de fer l’entrega d’un treball on havíem de justificar el perquè el nostre
cervell era l’hipertextual. Exposar el perquè nosaltres som una xarxa, amb tot
de nodes, no sempre actius però sí que amb multiplicitat de connexions.
Amb l’escriptura
hipertextual ens acostem a emular les xarxes neuronals i les nostres formes de pensament.
L’escriptura
hipermèdia, com hem anat dient en altres posts, ens converteix en coautors o
com diu Moreno en lectoautors,
concepte que m’agrada més. Ja ho érem, ho seguim sent. En la literatura oral
els receptors influïen en l’autor a partir de la comunicació no verbal (els seus moviments, els ulls, la posició del cos...) per
tant eren part també de l’elaboració i es convertien en coautors també. En l’escriptura
hipermèdia, cada lector es configura el seu propi recorregut, el seu propi món,
diferent al creat per l’autor: es converteix en lectoautor que no escriu, però que transforma, selecciona i també
construeix.
Entre
llibre i hipermèdia hi ha una característica comuna, i és que cap d’ells avança sinó
és amb la col·laboració del lector. També tenen en comú que els dos poden ser
interactius: el llibres (també interactius figurativament amb escenaris i
personatges que ens podem imaginar) amb el seu índex que ens permet seleccionar
on anar, i el hipermèdia amb totes les seves possibilitats. I és que la
interactivitat dependrà de les pròpies estructures interactives que disposi el
mitjà que fem servir. Així per exemple en el món digital la interactivitat
selectiva ens permet anar on vulguem sense necessitar de recórrer a un espai
concret. Tot i això, encara ens queda molt per aprendre de les substàncies
expressives que té aquest mitjà, per tant de totes les seves possibilitats.
Tecnològicament tot avança molt ràpid, i jo hem veig capacitat per fer-ho
funcionar, però això no implica ser un lectoautor
tecnològic alfabetitzat amb bona nota.
Però
mentre la literatura hipermèdia té un potencial interactiu important, la
immersió en la narrativa d’aquesta decau. Potser hi influeix aquesta
fragmentació necessària de l’escriptura hipertextual, lligada amb un passeig
llarg entre un text i el lectoautor
hi ha un món d’atzar i la pròpia interacció d’aquest últim. L’hipertext doncs
té una infinitat diferent de lectures que també dependran dels propis
continguts, i d’aquests en dependrà que n’existeixi o no valor narratiu propi.
Patchwork Girl, versió postmoderna del mite de Frankenstein, com a exemple d’aquesta
dislocació de la narrativa tradicional (Sanchez). Aquest és un hipertext que té diferents elements narratius: per un costat, gràcies als mapes tenim un
capítol que ens condueix cap a una lectura amb un principi-nus-desenllaç
gràcies a un únic link que ens porta a una lectura seqüencial; Per altre banda,
hi ha un hipertext més complex, que trenca la narració tot i mantenir
seqüències narratives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada